Bijna ging Como 1907 ten onder, nu zitten de filmsterren er op de tribune
Aan de vooravond van een nieuw Serie A-seizoen zijn de meeste ogen gericht op de kanshebbers voor de scudetto, de Italiaanse landstitel. Maar dankzij bekende namen, een steenrijke eigenaar en idyllische vergezichten trekt het kleine Como 1907 steeds meer
De nieuwe eigenaren, twee broers, brachten enorme investeringen mee
21 Aug 2025 - NRC
Lennart Wierda
AMSTERDAM - In 2017 was het stadion van de voetbalclub Como 1907 vervallen, ontvingen spelers geen loon en volgde het derde faillissement in dertien jaar tijd. Het was met recht een rampjaar te noemen, net toen er een jaar eerder eindelijk wat licht aan het einde van de tunnel leek te komen.FOTO IMAGE PHOTO AG ENCY Como-aanwinst Jayden Addai (rechts) in duel met Ajax-verdediger Lucas Rosa tijdens de met 3-0 gewonnen vriendschappelijke wedstrijd in het Giuseppe Sinigaglia stadion eind juli.
Akosua Puni, echtgenote van de Ghanese voetballegende Michael Essien, nam de vervallen club over voor zo’n 250 duizend euro. Alleen: de merknaam en het trainingscomplex vielen níet onder dat bod en de aanvraag om in een hogere divisie te mogen spelen werd geweigerd. Como moest beginnen in de vierde divisie, de Serie D. Binnen korte tijd was de geldpot van Puni leeg.
Nu, acht jaar later, wordt Como 1907 ineens een van de meest intrigrerende voetbalprojecten genoemd. Sinds het faillissement klommen de Comaschi razendsnel op naar de hoofdklasse, eindigden ze in het eerste jaar na hun promotie op de tiende plaats en grepen ze net naast Europees voetbal. Het lijkt een sprookje: een klein, schattig provincieclubje dat het weet te schoppen tot de middenmoot van de Serie A.
Lijkt. Want Como is weliswaar opgekrabbeld met doordacht beleid, maar vooral met behulp van een steenrijke geldschieter. Achter het witblauwe logo schuilt tegenwoordig een entertainmenttak van de Djarum Group, de op twee na grootste producent van kreteksigaretten – de rookwaren met kruidnagels die vooral in Indonesië populair zijn. De conglomeratie wordt beheerd door twee Indonesische broers, Michael Hartono en Budi Hartono, ieder goed voor een geschat vermogen van zo’n 20 miljard euro. In de Italiaanse voetbalwereld zijn zij daarmee op afstand het meest vermogend. Op de tweede plaats staat de Italiaanse Amerikaan Rocco Commisso, de eigenaar van de Florentijnse club Fiorentina, met een bankrekening van zo’n 5,5 miljard.
100 miljoen besteed
De nieuwe eigenaren brachten enorme investeringen mee. Het stadion Giuseppe Sinigaglia werd vernieuwd en er kwam een nieuwe sportschool. Ook de spelersgroep werd onder handen genomen: afgelopen winter spendeerde de Lombardijnse club rond de 50 miljoen euro en deze zomer overschreed de teller al de grens van 100 miljoen – het hoogste bedrag in het Italiaanse topvoetbal, op reuzenclub Juventus na.
De club trok onder meer 14 miljoen euro uit voor Jayden Addai, het 19-jarige talent van AZ. Er kwam al snel veel kritiek op: de aanvaller kreeg in de eerste (oefen)wedstrijden maar weinig basisplaatsen en kwam slechts drie keer tot scoren.
Maar in het voetbal staat alleen een rijke eigenaar niet gelijk aan een rijk gevulde prijzenkast. Goed beleid is cruciaal, zo weten bijvoorbeeld de supporters van Manchester United en Malaga CF. De Hartono’s voeren een beleid dat sterk gericht is op het vergroten van de reputatie van Como, zo vertelt Mark-Jan Fledderus. De voormalige middenvelder van onder meer FC Groningen en Heracles Almelo is sinds twee jaar technisch directeur bij Como. „Naamsbekendheid is cruciaal. Como moet een brand worden.”
Daardoor kan het zijn dat bij een thuiswedstrijd Hollywood-sterren als Benedict Cumberbatch, Hugh Grant of Keira Knightley op de tribune zitten. Hoewel de stad Como al decennia een toevluchtsoord is voor de internationale jetset vanwege de idyllische ligging aan het Comomeer, was de club tot voor kort nooit een aandachtstrekker. Topclubs uit het nabijgelegen Milaan (Inter en AC Milan) hadden veel meer allure en aantrekkingskracht.
Fabregas en Henry
Dankzij de Indonesische connecties en geld weten beroemdheden nu wel de weg naar het stadion te vinden. Zo kwam in de zomer van 2022 de Spanjaard Cesc Fabregas, voormalig speler van Barcelona en Arsenal, transfervrij over, om vrij snel erna leiding te geven aan het eerste elftal. Ook de voormalig Franse topspits Thierry Henry begon zich te bemoeien met de club en nam een minderheidsbelang.
„Natuurlijk wil de eigenaar rendement zien”, zegt Fledderus, „maar dat kan in meerdere vormen. Het kan door middel van prestaties. Door transferopbrengsten. En het kan door exposure.” Het uitnodigen van beroemdheden is daar een belangrijk onderdeel van. „Je moet toch aan de buitenwereld laten zien dat het een interessant project is.” De hoop is dat Amerikaanse toeristen zich erdoor laten verleiden om Noord-Italië te bezoeken.
Die zucht naar naamsbekendheid vertaalt zich ook naar het veld. Aantrekkelijk voetbal heeft invloed op de reputatie van een club, zo is de gedachte. Het tiki-taka spel dat FC Barcelona zo’n vijftien jaar geleden speelde, dient daarbij als inspirerend voorbeeld. Como speelt met korte, snelle combinaties en zet hoog druk – „attractief spel”, aldus Fledderus.
Ook de selectie draagt bij aan het creëren van dit „merk”: het is een mix van routiniers wiens naam bij voetbalfans bekend zijn – Sergi Roberto, Alvaro Morata en Alberto Moreno – en jonge, technisch vaardige voetballers.
In tegenstelling tot de bekendere namen, worden talenten aangekocht op basis van uitgebreide data-analyses. Zoals Nico Paz, die uit de jeugdopleiding van Real Madrid komt, en de al eerder genoemde Nederlander Addai. Volgens de analytische modellen van Como zijn ze „ondergewaardeerd”, zowel in waarde als in voetballend vermogen. „14 miljoen voor Addai is een hoge investering”, zegt Fledderus. „Maar we verwachten dat hij in de toekomst meer waard gaat zijn.”
De voortekenen zijn hoopgevend. In de door Como georganiseerde Como Cup versloegen de Italianen in de finale Ajax met 3-0. De uitblinker in die wedstrijd? Jayden Addai.
Commenti
Posta un commento