BK, WK en nu ook EK: is Evenepoel stilaan de beste tijdrijder ooit?


Nauwelijks terug in Europa na een succesvol Afrikaans WK – goud en zilver – degradeerde Remco Evenepoel de concurrentie op het EK tijdrijden. Onze landgenoot lijkt goed op weg om de beste tijdrijder ooit te worden, met dank aan een “geheime” nieuwigheid.

“Als je enorm snel kan starten zonder je benen op te blazen, 
is dat een enorm voordeel” 
   - Klaas Lodewyck Coach

2 ott 2025 - De Standaard
Guy Van Den Langenbergh

Of Remco Evenepoel (25) na een zoveelste demonstratie de titel van beste tijdrijder ooit verdiende? “Als hij het al niet is, dan zal hij het weldra worden”, grijnsde zijn ploeggenoot Alec Segaert, zelf tiende in de EK-tijdrit. “Hij is alvast bezig een uniek palmares uit te bouwen”, vond een glunderende bondscoach Serge Pauwels. “Het is niet aan mij om zoiets te zeggen, dat laat ik liever over aan de specialisten”, bleef ‘personal coach’ Klaas Lodewyck monkelend bescheiden. “Ik ben niet eens ontgoocheld”, zei zilveren Filippo Ganna, tweevoudig wereldkampioen, met berusting in de stem. “He’s a fucking rocket. Remco is zodanig aerodynamisch en heeft ook nog eens het beste materiaal. Meer dan dit kan ik echt niet doen. Ik train meer, doe harder mijn best en toch kom ik niet in de buurt.”

Om maar te zeggen, Evenepoel had voor de zoveelste keer indruk gemaakt op vriend en vijanden. Olympisch kampioen, Belgisch kampioen, wereldkampioen en nu dus ook Europees kampioen: elke keer er een medaille of trui op het spel staat, weet Evenepoel zich als geen ander op te laden. “Ik wil gewoon zoveel mogelijk tijdritten winnen”, verklaarde de renner van Soudal Quick-Step zijn zegehonger.

“Ik hou van tijdrijden, de specifieke voorbereiding. Dit én kampioenschappen, het spreekt me aan. Ik wilde dit seizoen alle kampioenschappen winnen, omdat de parcoursen me lagen. BK, WK en nu ook EK: missie geslaagd. Nu ga ik met mijn nieuwe team Red Bull-Bora-Hansgrohe overleggen wat volgend seizoen de doelstellingen zijn, maar ik ga ervan uit dat ik ook straks ga proberen om elke tijdrit te winnen.”

Perfectionist

Evenepoel staat al jaren bekend als een perfectionist, getuige de discussie afgelopen zondag in de WK-wegrit over zijn al dan niet gekanteld zadel. Geen enkel detail wordt niet bestudeerd, Evenepoel wil enkel de perfectie. “Ik denk dat hij, samen met Alec Segaert, de enige was die in de voormiddag nog de moeite nam om het tijdritparcours te verkennen”, zei Serge Pauwels. “Het bewijst eens te meer hoe hij ermee bezig was. Zondag ging hij tijdig slapen, maandag in Kigali was hij al bezig met deze tijdrit. Op de rollen rijden, kip met rijst eten. Zelfs de verplaatsing verliep eigenlijk vlekkeloos. Remco zat in zijn bubbel.”

Evenepoel: “Ik deed na de wegrit in Kigali alles wat ik moest doen: slapen, losrijden, genoeg eten, maar niet te veel drinken voor de vlucht, opnieuw veel in bed liggen eens ik hier in het ploeghotel arriveerde. Heel die voorbereiding, ik hou er gewoon van.”

Maar zelfs een drievoudig wereldkampioen is nooit te oud om te leren. Ploegleider Klaas Lodewyck zat mee in de volgwagen van Belgian Cycling en verklapte net na de wedstrijd dat ze een nieuwigheid hadden geprobeerd in de voorbereiding van de tijdrit. Meer wilde hij er niet over vertellen. “En als Klaas het niet wil verklappen, dan zwijg ik ook”, hield een grijnzende Evenepoel de lippen stijf op elkaar.

Lodewyck wilde wel enkele tipjes van de sluier lichten. “We proberen om nog beter te worden in iets waar we al goed in zijn”, klonk het. “Zowel in Kigali als hier hebben we iets geprobeerd wat we vroeger niet deden en dat werpt zijn vruchten af. Het is iets wat we kunnen meenemen naar de toekomst toe in de hoop om nog sneller te rijden. Wat dat is?

Dat ga ik niet meedelen. Het is gewoon iets waar Remco zich goed bij voelt. Andere ploegen gebruikten het al en wij wilden nu ook weten wat het kon opbrengen. Op het WK hebben we de kans gehad om het te proberen en Remco voelde zich daar comfortabel bij. Niemand zit stil, hé. Het zijn slechts details.”

En die details zouden zich vooral in de start situeren. “Aan de eerste bocht was hij al vier seconden sneller dan Ganna”, benadrukte Lodewyck. “Dat betekent dat je enorm snel kunt starten zonder je benen op te blazen, wat een enorm voordeel is.”

Werelduurrecord

Eén probleem had Evenepoel wel. Zijn radiocommunicatie begon pas te werken op twee kilometer van de finish. Voordien reed hij ‘doof’ rond. “Een echt nadeel bleek het uiteindelijk niet”, gaf hij toe. “Ja, het was vervelend om niet te weten of ik wel of niet goed bezig was. Anderzijds voelde ik perfect aan welk tempo ik kon aanhouden en het feit dat ik al snel iemand als Küng bij de lurven vatte, was voor mij ook een indicatie. Aan het eerste tussenpunt had ik het gevoel dat ik echt wel goed vooruitging zonder dat ik mezelf aan het opblazen was. Dat klimmetje halfweg heb ik goed verteerd en ik wilde ook nog iets overhouden tot de voet van de slotklim.”

En de rest is geschiedenis. Wat rest hem nog? Het werelduurrecord? “Daar denk ik nog niet aan”, lachte Evenepoel. “Later, als ik de dertig gepasseerd ben, wil ik het eventueel in overweging nemen, maar voorlopig heb ik nog andere doelen die ik wil afvinken. Maar bij mijn nieuwe ploeg ga ik wel samenwerken met een ex-werelduurrecordhouder (Dan Bigham, red.). Ik zal eens horen wat hij ervan denkt.” 

Uitslag EK tijdrijden:

1. Remco Evenepoel (Bel/Soudal Quick-Step) 24 km in 28:26; 
2. Filippo Ganna (Ita) op 0:43; 
3. Niklas Larsen (Den) 1:08; 
4. Ethan Hayter (GBr) 1:09; 
5. Joshua Tarling (GBr) 1:10; 
6. Daan Hoole (Ned) 1:38; 
7. Mathias Vacek (Tsj) 1:44; 
8. Stefan Küng (Zwi) 1:47; 
9. Bruno Armirail (Fra) 1:48; 
10. Alec Segaert (Bel) 1:51

***

Campionati belgi, mondiali e ora europei: 
Evenepoel ha dominato ovunque.

Campionati belgi, mondiali e ora europei: 
Evenepoel sta diventando il miglior cronoman di sempre?

Appena rientrato in Europa dopo i successi al mondiale africano – oro e argento – Remco Evenepoel ha sbaragliato la concorrenza ai Campionati Europei a cronometro. Il nostro connazionale sembra sulla buona strada per diventare il miglior cronoman di sempre, grazie a un'innovazione "segreta".

"Se riesci a partire molto velocemente senza farti saltare le gambe, 
è un enorme vantaggio" 
   - Klaas Lodewyck Allenatore

Remco Evenepoel (25) meritava il titolo di miglior cronoman di sempre dopo l'ennesima dimostrazione? "Se non lo è già, lo sarà presto", ha sorriso il suo compagno di squadra Alec Segaert, decimo nella cronometro dei Campionati Europei. "Sta già costruendo un palmarès unico", ha detto il raggiante Ct della nazionale, Serge Pauwels. "Non spetta a me dire cose del genere, preferisco lasciare che siano gli specialisti", ha detto il "personal coach" Klaas Lodewyck, ridacchiando modestamente. "Nemmeno sono deluso", ha detto Filippo Ganna, medaglia d'argento e due volte campione del mondo, con rassegnazione nella voce. "È un fottuto razzo. Remco è così aerodinamico e ha anche l'attrezzatura migliore. Non posso davvero fare di più. Mi alleno di più, mi impegno di più, eppure non gli arrivo nemmeno vicino".

Per dire, Evenepoel ha impressionato ancora una volta compagni e avversari. Campione olimpico, campione belga, campione del mondo e ora campione europeo: ogni volta che c'è in palio una medaglia o una maglia, Evenepoel sa dare il massimo come nessun altro. "Voglio solo vincere il maggior numero possibile di cronometro", ha spiegato il corridore della Soudal Quick-Step, spiegando la sua fame di vittoria.

Adoro le cronometro, la preparazione specifica. Questo, e i campionati, mi attraggono. Volevo vincere ogni campionato di questa stagione perché i percorsi erano adatti a me. Campionati del Belgio, Campionati del Mondo e ora Campionati Europei: missione compiuta. Ora discuterò gli obiettivi per la prossima stagione con la mia nuova squadra, la Red Bull-BORA-hansgrohe, ma mi aspetto di provare a vincere ogni cronometro anche in futuro.

Perfezionista

Evenepoel è noto da anni per essere un perfezionista, come dimostra la discussione di domenica scorsa ai Mondiali su strada sulla inclinazione della sua sella. Nessun dettaglio viene trascurato; Evenepoel vuole solo la perfezione. "Credo che lui, insieme con Alec Segaert, sia stato l'unico a prendersi il tempo di perlustrare il percorso della cronometro al mattino", ha detto Serge Pauwels. "Questo dimostra ancora una volta quanto fosse concentrato. Domenica è andato a letto presto e lunedì a Kigali stava già lavorando a questa cronometro. Pedalava sui rulli, mangiava pollo e riso. Persino il trasferimento è andato praticamente alla perfezione. Remco era nella sua bolla."

Evenepoel: "Dopo la corsa su strada a Kigali, ho fatto tutto quello che dovevo: dormire, riscaldarmi, mangiare a sufficienza ma non troppo prima del volo e poi passare di nuovo molto tempo a letto una volta arrivato qui all'hotel della squadra. Tutta questa preparazione, semplicemente l'adoro."

Ma anche un tre volte campione del mondo non è mai troppo vecchio per imparare. Il direttore sportivo Klaas Lodewyck era in ammiraglia della Federciclo belga e ha rivelato subito dopo la gara di aver sperimentato una novità nella preparazione alla cronometro. Non ha voluto aggiungere altro. "E se Klaas non vuole dirlo, allora nemmeno lo farò io", ha detto Evenepoel sorridendo, tenendo le labbra serrate.

Lodewyck si è mostrato disponibile a dare qualche suggerimento. "Stiamo cercando di migliorare ulteriormente qualcosa in cui siamo già bravi", ha detto. "Sia a Kigali sia qui, abbiamo provato qualcosa che non avevamo mai fatto prima, e sta dando i suoi frutti. È qualcosa che possiamo portare avanti nella speranza di andare ancora più veloci. Di cosa si tratta?"

Non lo condividerò. È solo qualcosa con cui Remco si sente a suo agio. Altre squadre lo stavano già usando e volevamo vedere cosa potesse fare per noi. Abbiamo avuto la possibilità di provarlo al mondiale e Remco si è trovato a suo agio. Nessuno sta fermo, sai. Sono solo dettagli."

E questi dettagli si sarebbero concentrati principalmente sulla partenza. "Alla prima curva, era già quattro secondi più veloce di Ganna", ha sottolineato Lodewyck. "Questo significa che puoi partire incredibilmente veloce senza farti saltare le gambe, il che è un enorme vantaggio".

Record dell'ora

Evenepoel ha avuto un problema. La sua radiolina non ha iniziato a funzionare che a due chilometri dal traguardo. Prima, era stato "sordo". "Alla fine non si è rivelato un vero svantaggio", ha ammesso. "Sì, era fastidioso non sapere se stessi andando bene o no. D'altra parte, avevo un'idea precisa del ritmo che potevo mantenere, e il fatto di aver rapidamente raggiunto uno come Küng era per me un'indicazione. Al primo intermedio, sentivo di fare buoni progressi senza farmi saltare in aria. Ho gestito bene quella salita a metà percorso, e volevo anche avere qualcosa da guadagnare fino all'inizio della salita finale."

E il resto è storia. Cosa gli resta? Il record dell'ora? "Non ci penso ancora", ha riso Evenepoel. "Più tardi, quando avrò più di trent'anni, potrei prenderlo in considerazione, ma per ora ho altri obiettivi da spuntare. Nella mia nuova squadra, però, lavorerò con un ex detentore del record mondiale dell'ora (Dan Bigham, ndr). Sentirò cosa ne pensa". 

***

Stilaan de beste tijdrijder ooit

“Het is geen chauvinistische overmoed, 
het is eerder een bijna wiskundige zekerheid. 
Zonder fysieke tegenslagen zal Evenepoel 
ook de komende jaren de individuele chronoraces domineren”

2 Oct 2025
Gazet van Antwerpen Stad en Rand
GUY VAN DEN LANGENBERGH
COMMENTAAR

Na een derde wereldtitel tijdrijden – nauwelijks tien dagen geleden in Kigali – voegde Remco Evenepoel een tweede Europese titel toe aan zijn reeds indrukwekkend palmares in het werk tegen de klok. Evenepoel is langzaam maar zeker op weg zich tot beste tijdrijder ooit te kronen.

Waarom? Hij is nog altijd maar 25 jaar oud, de hardrijder uit Schepdaal. Drie wereldtitels, dat is er maar eentje minder dan Fabian Cancellara en Tony Martin, twee iconen uit de discipline. Fabian Cancellara was 25 jaar oud toen hij zijn eerste van vier wereldtitels won, Tony Martin had zowaar al zijn 26ste verjaardag gevierd toen hij zijn eerste regenboogtrui ophaalde. Het is niet de vraag of maar eerder de vraag waar en wanneer Evenepoel zijn vierde en vijfde regenboogtrui om de schouders zal hangen. Het is slechts een kwestie van tijd voor Remco Evenepoel zich de beste tijdrijder ooit zal mogen noemen. Het aantal Europese titels willen we niet eens in overweging nemen: in het tijdperk van Cancellara en Martin was er van een EK nog geen sprake. De enige voorsprong die Cancellara nog heeft, zijn de twee olympische titels die hij in de discipline verzamelde, tegenover één voor Evenepoel. Onze landgenoot is er nu al op gebrand om over drie jaar, in Los Angeles, de bordjes gelijk te hangen.

Deze vaststelling is geen chauvinistische overmoed, het is eerder een bijna wiskundige zekerheid. Zonder fysieke tegenslagen zal Evenepoel ook de komende jaren de individuele chronoraces domineren. Dat hij dit EK kon winnen, ondanks een druk programma en een lange vliegreis, bewijst hoe groot het verschil is met andere specialisten als Filippo Ganna en Joshua Tarling. Wat Evenepoel nog unieker maakt, is dat hij zijn successen als tijdrijder combineert met successen in klassiekers en grote rondes. De ster van Cancellara als tijdrijder begon te tanen op het moment dat hij klassiekers begon te winnen. De vergelijking met Eddy Merckx kunnen we, gelukkig, niet maken. Het WK tijdrijden kwam pas op de kalender lang nadat Merckx zijn fiets had opgeborgen.

Zondag wacht Evenepoel een nieuwe uitdaging, een veel moeilijkere en misschien zelfs een schier onmogelijke. Dan hoopt hij voor een eerste keer Europees kampioen op de weg te worden. Daarvoor moet hij voorbij Tadej Pogacar. Wat Evenepoel is in het werk tegen de klok, dat is Pogacar voor de rest van de wielersport: met voorsprong de beste van zijn generatie en misschien wel de allerbeste ooit.

In het spoor van Evenepoel presteerde ook de Belgische jeugd op een onverwacht hoog niveau. De aanwezigheid van Evenepoel in het hotel inspireert, vertelde Jonathan Vervenne na het behalen van zijn Europese titel bij de beloften. De Limburger was niet de enige landgenoot die met eremetaal van het podium stapte. In hun eerste jaar bij de beloften mochten zowel Matisse Van Kerckhove (zilver) als Luca Vierstraete (brons) met een onverhoopte medaille pronken. Het palmares van Evenepoel zullen zij nooit evenaren, maar zoals Victor Campenaerts als grondlegger van een generatie tijdrijders Evenepoel inspireerde, zo is ook Evenepoel bezig een generatie jongeren te inspireren. En dat is van even grote waarde als zijn tweede Europese titel.

***

Sta "lentamente" diventando il miglior cronoman di sempre

"Non si tratta di eccessiva sicurezza sciovinista, ma di una certezza quasi matematica. 
Senza intoppi fisici, Evenepoel continuerà a dominare le cronometro individuali nei prossimi anni."

L'EDITORIALE - Guy Van Den Langenbergh
Gazet van Antwerpen Stad en Rand

Dopo aver vinto il suo terzo titolo mondiale a cronometro – appena dieci giorni fa a Kigali – Remco Evenepoel ha aggiunto un secondo titolo europeo al suo già impressionante palmarès a cronometro. Evenepoel è "lentamente" e inesorabilmente sulla buona strada per diventare il miglior cronman di sempre.

Perché? Ha solo 25 anni, l'ex pattinatore di velocità di Schepdaal. Tre titoli mondiali, solo uno in meno di Fabian Cancellara e Tony Martin, due icone della disciplina. Fabian Cancellara aveva 25 anni quando vinse il primo dei suoi quattro titoli mondiali, e Tony Martin aveva già festeggiato il suo 26° compleanno quando ritirò la sua prima maglia iridata. Non è una questione di se, ma di dove e quando Evenepoel indosserà le sue quarta e quinta maglia iridata. È solo questione di tempo prima che Remco Evenepoel possa definirsi il miglior cronoman di sempre. Nemmeno vogliamo considerare il numero di titoli europei: nell'èra di Cancellara e di Martin, i Campionati Europei non c'erano. L'unico vantaggio che Cancellara nella disciplina ancora ha sono i due titoli olimpici, rispetto all'unico di Evenepoel. Il nostro connazionale è già impaziente di pareggiare i conti a Los Angeles tra tre anni.

Questa osservazione non è un'eccessiva sicurezza sciovinista; è piuttosto una certezza quasi matematica. Senza problemi fisici, Evenepoel continuerà a dominare le cronometro individuali nei prossimi anni. Il fatto che sia riuscito a vincere questo Campionato Europeo, nonostante un calendario fitto di impegni e un lungo volo, dimostra la differenza rispetto ad altri specialisti come Filippo Ganna e Joshua Tarling. Ciò che rende Evenepoel ancora più unico è il fatto che unisce i suoi successi come cronoman alla sua competività nelle classiche e nei Grandi Giri. La stella di Cancellara come cronoman iniziò a offuscarsi quando iniziò a vincere le classiche. Per fortuna, non possiamo fare il paragone con Eddy Merckx. I mondiali a cronometro non apparvero in calendario fino a molto tempo dopo che Merckx aveva riposto la bicicletta.

Domenica (5 settembre 2025, ndr), Evenepoel affronterà una nuova sfida, molto più difficile, forse persino quasi impossibile. Spera di diventare per la prima volta campione europeo su strada. Per riuscirci, dovrà superare Tadej Pogačar. Ciò che Evenepoel è nella corse contro il tempo, Pogačar lo è per il resto del ciclismo: di gran lunga il migliore della sua generazione, e forse persino il migliore di sempre.

Seguendo le orme di Evenepoel, anche la nazionale giovanile belga ha raggiunto un livello inaspettatamente alto. La presenza di Evenepoel in hotel è stata fonte di ispirazione, ha dichiarato Jonathan Vervenne dopo aver vinto il titolo europeo U23. Il nativo del Limburgo non è stato l'unico connazionale a salire sul podio per una medaglia. Nel loro primo anno da U23, sia Matisse Van Kerckhove (argento) sia Luca Vierstraete (bronzo) hanno collezionato medaglie inaspettate. Non eguaglieranno mai il record di Evenepoel, ma proprio come Victor Campenaerts, fondatore di una generazione di cronoman, ha ispirato Evenepoel, così Evenepoel sta ispirando una generazione di giovani corridori. E questo è prezioso tanto quanto il suo secondo titolo europeo.

Commenti

Post popolari in questo blog

Dalla periferia del continente al Grand Continent

I 100 cattivi del calcio

Chi sono Augusto e Giorgio Perfetti, i fratelli nella Top 10 dei più ricchi d’Italia?